اووردوز (overdose) ویتامینی

با اووردوز (overdose) ویتامینی بیشتر آشنا شوید؟

در این مقاله قصد داریم درباره اووردوز (overdose) ویتامینی صحبت کنیم. با راسیس دارو همراه باشید!

در صورتی که ویتامین ها به صورت طبیعی و از طریق غذا خوردن تامین شوند، حتی با مصرف مقدار زیاد هم احتمال سمیت بسیار کم است، با این حال در افرادی که به طور بی رویه از مکمل های مختلف استفاده می کنند اطلاع از سمیت ویتامین ها لازم است.

ویتامین ها به دو دسته ی محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

ویتامین های محلول در آب

تمامی ویتامین های گروه B و ویتامین C در این گروه قرار می گیرند. از آنجایی که این ویتامین ها به راحتی در ادرار دفع می شوند و معمولا به راحتی در بافت های بدن ذخیره نمی شوند از این رو مصرف دوز های بالا از این ویتامین ها عمدتا نمی تواند خطرساز باشد.

با این حال مصرف دوز زیاد از برخی ویتامین های محلول در آب می تواند بدن را دچار مشکل کند.

ویتامین C: اگر چه سمیت ویتامین C بسیار کم است اما مصرف دوز بالای این ویتامین می تواند باعث ناراحتی گوارشی، اسهال، کرامپ شکمی و استفراغ شود. سردرد میگرنی نیز امکان دارد ایجاد شود.

ویتامین B3 یا نیاسین: در صورتی که این ویتامین به فرم نیکوتینیک اسید روزانه ۱ تا ۳ گرم مصرف شود می تواند باعث افزایش فشار خون، درد شکمی، تاری دید و آسیب کبدی شود.

ویتامین B6 یا پیریدوکسین: مصرف روزانه ی ۱ تا ۶ گرم از این ویتامین می تواند باعث آسیب عصبی، ضایعه ی پوستی، حساسیت به نور، تهوع و سوزش سر معده شود.

بخوانید:  صفر تا صد مکمل (ZMA) زد ام‌ ای

ویتامین B9 یا فولات: مصرف بسیار زیاد این ویتامین می تواند باعث تاثیربرعملکرد ذهنی وسیستم ایمنی وهمچنین جلوگیری از تشخیص کمبود ویتامین B12 شود.

توجه کنید که عوارض گفته شده می تواند در افراد سالم اتفاق بیفتد، بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند ممکن است عوارض شدیدتری تجربه کنند. • ویتامین های محلول در چربی:

ویتامین های محلول در چربی 

شامل ویتامین های A ,D ,E و K می باشد.

برعکس ویتامین های گروه قبل به دلیل عدم حلالیت در آب به راحتی در بافت های بدن ذخیره می شوند. بنابراین اگر این نوع ویتامین ها به مقدار بسیار زیاد مصرف شوند می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

ویتامین K: معمولا از فرم طبیعی این ویتامین عارضه ی خاصی ایجاد نمی شود

ویتامین A: با اینکه هیپرویتامینوز ویتامین A میتواند بامصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین نیز اتفاق بیفتد اما معمولا مسمومیت این ویتامین بعد از مصرف مکمل با دوز بالا ایجاد می شود. علائم آن شامل تهوع، افزایش فشار داخل چشمی، کما و مرگ می شود.

ویتامین D: دوز بالای ویتامین D می تواند باعث علائم خطرناکی شامل کاهش اشتها، کاهش وزن و ضربان قلب نامنظم شود. همچنین سمیت ویتامین D می تواند باعث افزایش سطح کلسیم خون و آسیب بافتی شود.

ویتامین E: دوز بالای ویتامین E می تواند با انعقاد خون تداخل ایجاد کند و باعث خونریزی شود. سکته ی هموراژیک یکی از عوارض سمیت ویتامین E می باشد.